13.12.11

::tudung wanita itu ada empat ok::

Assalamualaikum...

selamat malam...!
apa khabar semua...
fyza baru lepas terbaca entry dari blog pilihan hati..
entry yang terbaik~

fyza pon nak cakap pasal tudung jugak la malam ni...hee~
tadi fyza sedang membaca satu novel..
tertarik dengan sesuatu perkongsian dalam novel tu..

"TUDUNG wanita itu ada empat. iaitu tudung pada wajahnya. tudung pada matanya, tudung pada suaranya dan tudung pada hatinya"

apa ertinya?

Tudung pada wajah, jangan sampai wajahnya mengundang fitnah. kecantikan adalah pingitan buat suami dan bukan pameran untuk lelaki ajnabi.

Tudung pada mata, jangan matanya memandang lelaki lain selain muhrimnya. seorang solehah yang hakiki adalah yang tidak memandang, dan tidak pula dipandang.

Tudung pada suara. jangan dilunak-lunakkan suara dengan tujuan memikat dan mempesona.

tudung pada hati.iaitu mengingati Allah dengan tasbih Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!

itulah antara perkongsian dalam novel tu..buat renungan bersama.. makanan pun kita tutup pakai tudung saji.. apa salahnya kita tutup aurat kita kan.. bukan setakat tutup muka je rupenya...^_*


abby fana dah bertudung dah sekarang ni..




sangat cantik~
 yang cantik menjadi bertambah cantik bila pakai tudung..betul tak?

p/s: sekian dulu. muhasabah diri sendiri jugak yang tudung buakan sekadar tudung~

Wassalam..

8 comments:

al_hakim said...

memang cantik ciptaan Allah..huhuh

laskar pelangi said...

alhamdulillah sekarang ni ramai artis dah mula muhasabah diri:)

pelangi hafyza said...

iye..cantik~

Nuraini An-Nisa' said...

Alhamdulillah... semakin ramai yang bertudung...
Semoga tudung yang dipakai bukan sekadar fesyen... tetapi kerana menutup aurat... =)

Cik_Shiqah said...

perkongsian yg menarik :)

afifah liyana said...

Ohhh, baru tahuu.
Terima kasih share.
Dapat tambah pengetahuan ^__^

afifah liyana said...

Ohh, baru tahuu.
Terima kaseh share.
Dapat tambah pengetahuan :)

pelangi hafyza said...

laskar pelangi dan nuraini: betol2.. alhamdulillah... ramai yang berubah..

cik shiqah: makaseh..biase je..buat renungan bersama..=)

afifah: ye..sama2.. fyza pon terbaca kat novel td..tu yg share..=)

::saya dan ceritera hafyza::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers