27.1.11

::opak? apa tu?::

Assalamualaikum..

selamat petang..
apa khabar semua..? 
harap sihat2 belaka ye.. ^_^

tajuk entry kali ni..
opak? apa tu? 
hehe... bagi yang x pernah makan.. 
mungkin tak tau opak ni apa kan...
kalo yang pernah makan pon..
mungkin tak tau nama kan...
kan..kan..
tak semua negeri kot ada opak ni..
mungkin kawasan johor je kot.. hehe.

ok.. opak ni dibuat dari ubi..
tapi ubi tu kena parut la terlebih dahulu...
ubi tadi akan diproses sehingga nipis di atas sekeping aluminium..
kemudian, opak tadi akan dimasak di atas periuk yang mengandungi air yang mendidih..
erm..tak tau la kamu2 dapat bayang ke tak kan..
xpalah..fyza cite je.. 
pastu dalam seminit gtu.. ubi tadi diangkat dari atas periuk..
dan begitulah untuk kepingan2 yang seterusnya.. hehe
dan opak tadi akan dijemur sehingga kering sebelum boleh digoreng..


inilah hasilnya..
tapi belum boleh makan...
kene goreng dahulu... tapi jgn goreng lama2..
macam goreng keropok ikan tu..
kang hangus pulak...
goreng kejap je..pastu dah siap goreng..
boleh la dimakan..
lebeh sedap lagi kalo makan ngan sambal kicap..^_* hehe

oh ya..
bagi kawan2 maktab yang nak merasa dan mencuba..
boleh la gtau kat fyza..
sebungkus rm3 je.. 
dalam nya ada 10 keping..

kepada2 sesiapa yang nak..
balik cuti ni fyza boleh bawak..
boleh la korang makan kat rmh tuk cti seterusnya nnti..
jangan risau..
opak ni tahan lama..^_*

ok..tu je..

p/s: jaga diri..sayang kalian..

Wassalam...

2 comments:

eja said...

seyes...sy org jb, but xtawu pon mknn tu..dn xpna dgr langsung...sedap x?

pelangi hafyza said...

iya ke? ikut tmpat kot.. hehe
sedappp... sedap mkn ngan sambal kicap..
kalo kat ayer htam or parit raja senang ar jumpe kat kdai2..
tp yg fyza ni mak buat sndri..=)

::saya dan ceritera hafyza::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers