22.5.10

::Iman seekor semut ::

Assalamualaikum...

kisah ni fyza ambil kat satu blog rakan...
sekadar renungan kita bersama...


Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus. Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: " Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH,
aku percaya rezeki di
tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di
padang pasir yang
tandus ini ada rezeki untuk ku". Lantas Nabi Allah
Sulaiman pun
bertanya:

"Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan?
Apakah yang engkau gemar
makan? Dan banyak mana engkau makan dalam
sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji
gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau
kamu makan hanya sebiji
gandum sebulan tak payah kamu melata di atas
batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas,
dia angkat semut itu dan
dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi
ambil gandum sebiji, dibubuh
dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi
tinggal semut didalam
bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat
gandum sebiji tadi
hanya dimakan setengah sahaja oleh semut,
lantas Nabi Allah Sulaiman
menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong
pada aku!. Bulan lalu kamu
kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini
sudah sebulan tapi kamu
makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak
berbohong, kalau
aku ada di atas batu aku pasti makan apapun
sehingga banyaknya sama
seperti
sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku
cari sendiri dan rezeki
itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak
pernah lupa padaku.
Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang
tertutup, rezeki aku
bergantung pada kamu dan aku tak percaya
kepada kamu, sebab itulah aku
makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan.
Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut!!

IMAN MANUSIA??




Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah
yang kerjanya mengorek
kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati
bukan kerja orang
ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa
ditanam, oleh itu kubur
perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil mengenai
hamba Allah ini ialah
dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.

Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam,
waris sudah lama balik
kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal,
barulah penggali ini datang ke
kubur untuk korek balik.

Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah
di INTERVIEW oleh Munkar
Nankir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10
kubur, 50 kubur sampai
100 kubur. Lepas itu, penggali pergi kepada Imam
Suffian dan bertanya
kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada
100kubur orang Islam yang aku
gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya
masih berhadap kiblat.
Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?". Jawab
Imam Suffian:" Diakhir
zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya
rezeki itu di tangan
Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di
tangan Tuhan".
Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan
dengan SOGOKAN duit yang
banyak, biasanya, iman dia akan beralih. Nyatalah
iman semut lebih
kuat dari iman manusia.

Kata Saidina Ali:

"ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA".

"ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU
MENJAGA HARTA".

"ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN".

"HARTA BERKURANGAN APABILA
DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH
APABILA
DIBELANJAKAN".


--
Mencari keredhaan Allah itu lebih utama
dari memenangi hati pemimpin dan
menggembirakan orang-orang munafik.

"Seseorang yang tidak ada sebahagian Al-Quran
di dalam hatinya adalah
seumpama rumah yang ditinggal kosong".

wassalam...

-fyza a.k.a pelangi-

No comments:

::saya dan ceritera hafyza::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers